Thursday 12 July 2012

Pembelajaran Koperatif


PENGENALAN

Falsafah Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran berasaskan pengalaman melalui aktiviti merupakan asas utama dalam pembelajaran koperatif. Tokoh pendidik seperti Johnson and Johnson (1991), Slavin (1984) dan Kagan (1988) telah memperkenalkan dan mempertingkatkan strategi pembelajaran ini untuk digunakan di institusi pendidikan. Aktiviti dalam pembelajaran koperatif secara menyeluruh mengintegrasikan pembelajaran masteri, mengaplikasikan teori kecerdasan pelbagai, kemahiran berfikir, mengaplikasikan kemahiran belajar selain dari mengukuhkan kemahiran sosial. Pengintegrasiaan  aspek pembelajaran yang terbentuk dalam pembelajaran koperatif ini sesuai dilaksanakan dari peringkat rendah hinggalah ke peringkat pengajian tertiari.

Pengalaman pembelajaran yang dilalui oleh pelajar akan membantu  mereka mewujudkan kebebasan dalam menentukan corak hidup dan menangani cabaran masa depan secara positif. Struktur Pembelajaran Koperatif, jika dilaksanakan dengan baik, diharapkan  dapat memberi impak  ke atas pelajar kerana keistimewaannya memupuk keyakinan, kesaksamaan  dan kepuasan dalam pembelajaran .

Keistimewaan Pembelajaran Koperatif
Sebagai pendidik kita perlu menyediakan pelajar untuk lebih berani, yakin dan berwibawa dalam menghadapi suasana di sekolah dan dalam kehidupan. Untuk itu kita perlu melihat semula  fungsi sekolah dalam komuniti. Ia bukan sahaja sebagai  institusi untuk menjalankan peranan sosialisasi dalam masyarakat malah sekolah diletakkan  sebagai agen perubahan yang utama untuk masyarakat setempat dan negara.

Perubahan Dalam Amalan Sosialisi
Pada masa ini kita tidak boleh mengelakkan diri dari berinteraksi di antara satu sama lain kerana sebagai ahli dalam masyarakat, kita perlu memainkan peranan dan tanggungjawab dengan rapi untuk memenuhi keperluan kehidupan  dan untuk hidup sejahtera. Berdasarkan situasi dunia yang semakin mencabar, pelajar perlu didedahkan dengan keinginan untuk berdaya saing dan untuk mencapai tahap yang yang tinggi dalam apa yang diceburi. Mereka perlu mewujudkan mekanisma untuk  bekerjasama di antara  satu sama lain di samping lebih peka dan kreatif.  Apabila mereka menceburkan diri dalam alam pekerjaan kelak, mereka tidak boleh lari dari melakukan rutin harian bersama dengan orang lain yang mungkin berbeza dari segi latar belakang dan budaya. Justeru, situasi di sekolah amatlah sesuai untuk ditanam dan dipupuk inisiatif untuk koperatif, saling bekerjasama dan bantu membantu sebagai persediaan dalam kehidupan di masa hadapan.

Ekonomi Yang Berpusatkan  Sumber Manusia
Dalam senario perubahan pengeluaran ekonomi kepada berteknologi tinggi dan dalam era teknologi maklumat dan komunikasi, keperluan perhubungan interpersonal harus diberi penekanan supaya kemahiran teknologi terus dapat disebarkan. Penyebaran informasi  melalui teknologi maklumat dan komuniksai mementingkan kepakaran dalam perkembangan mengurus personalia dalam latihan dan perkembangan kaki tangan. Dalam usaha ini sekolah, khususnya guru berperanan untuk menyediakan pelajar dalam kemahiran tersebut. Pembelajaran koperatif merupakan salah satu strategi pengajaran pembelajaran yang sesuai untuk membantu dalam usaha ini.

Keperluan Generasi Di alaf Baru

Sekiranya generasi akan datang mahu berubah sikap kepada yang lebih rasional, beretika, hormati-menghormati dan bantu-membantu dalam mencapai kemajuan masyarakat  bangsa dan negara, adalah dicadangkan suasana pengajaran pembelajaran bilik darjah mengadaptasikan strategi koperatif, situasi bantu-membantu (interdependent), menyusun penggunaan masa dengan berkualiti selain dari bersaing dan pembelajaran secara individu. Keadaan dunia yang bertambah kompleks, keadaan masa depan sosial dan ekonomi yang sentiasa berubah memaksa kita membimbing generasi muda supaya lebih fleksibel dan boleh mengadaptasi kepada keadaan baru dan tidak mudah terkeliru.

Brain-based Learning

Teori brain-based learning menghubungkaitkan  prinsip bahawa pembelajaran akan lebih bermakna jika pelajar mengaitkan apa yang dipelajari dengan pengalamannya. Ini bermakna pembelajaran akan terhasil apabila ada kesepaduan fungsi minda dan otak . Pelaksanaan Strukur Pembelajaran Koperatif  mementingkan kerja dalam pasukan dan aspek ini memerlukan penggunaan minda secara aktif untuk mencapai hasil pembelajaran secara bekerjasama. Kita lihat kebanyakan struktur pembelajaran koperatif mengaplikasikan teori kecerdasan pelbagai dan mengasah kemahiran berfikir di kalangan pelajar.

Kenapa Berstruktur
Dalam pembelajaran koperatif pelaksanaan  diatur secara berstruktur untuk menyampai input dalam sukatan. Pembelajaran berlangsung berprinsipkan P.I.E.S
(Positive Interdependence ; Individual Accountability ; Equal Participation dan Simultaneous Interaction). Kesemuanya dilaksanakan sama ada dalam pasangan, pasukan berempat atau antara pasangan dan antara pasukan. (Nota: istilah yang digunapakai ialah pasukan (team) bukan kumpulan (group). Pasukan mestilah dibentuk secara heterogen (contohnya pelbagai pencapaian, pelbagai latar belakang budaya, campuran jantina dan pelbagai etnik). Pelaksanaan aktiviti dikawal mengikut masa yang ditetapkan, diatur supaya peluang pembelajaran adil dan telus (equal and accountable) dan ada pengukuhan yang jelas.

Brain Breaks

Di samping diisi dengan aktiviti untuk pengajaran pembelajaran, Struktur Pembelajaran Koperatif menggalakkan pelajar diberi ruang untuk melakukan akitviti kinestetik, mengadunkan unsur muzikal, puitis dan teater untuk mengelakkan pelajar berasa bosan di dalam kelas. Mereka akan merasa satu injeksi  semangat dan pemupukan emosi apabila mereka direhatkan sebentar dengan input dan aktiviti yang ringan dan  menyeronokkan.

Walau bagaimanapun diharapkan pembelajaran koperatif tidak diolah untuk mewujudkan persaingan yang tidak sihat di kalangan pelajar. Kalau tidak mereka akan lebih bertumpu kepada berlumba untuk berjaya bukan bekerjasama untuk berjaya. Mereka akan terbawa dengan nilai tradisi untuk bersaing seperti keinginan untuk mencapai kejayaan berlandaskan pencapaian sosio-ekonomi bukan berdasarkan kejayaan berdasarkan strategi koperatif yang luhur.
Harus diingat fasilitator haruslah juga bijak dalam mengolah dan menghubungjalinkan struktur ini dengan strategi dan teknik pengajaran pembelajaran lain  yang sesuai untuk memastikan pengajaran pembelajaran di dalam dan di luar bilik darjah berkesan dan mencapai hasil pembelajaran.


KESAN PEMBELAJARAN KOPERATIF


1. Pencapaian Akademik
Kajian menunjukkan pembelajaran koperatif membantu meningkatkan pencapaian akademik merentas tahap umur, mata pelajaran dan dalam sebahagian besar tugasan berbanding dengan pembelajaran secara persaingan dan individu (David and Roger Johnson, 1981; Robert Slavin, 1983b). Dalam 46 kes kajian eksperimen Slavin, 63% menunjukkan pencapaian kejayaan akademik menonjol melalui pembelajaran koperatif, 33% menunjukkan tiada perbezaan. Kejayaan yang dicapai melalui cara pembelajaran tradisional hanyalah 4% sahaja. Ini jelas menujukkan korelasi antara pembelajaran koperatif  dan pencapaian akademik.



2. Hubungan etnik
Peningkatan dalam hubungan etnik boleh diwujudkan melalui pembelajaran koperatif. Kajian Kagan  ke atas 1000 orang pelajar  dengan menggunakan 1 juta data telah membuktikan peningkatan perhubungan etnik  (Kagan and Associates, 1985).


RUMUSAN

Bidang pendidikan pada masa ini antara bidang yang kerap terdedah kepada kontroversi dan bahan perdebatan umum. Dalam masa yang sama kumpulan pendidik tidaklah harus berdiam diri andainya ada aspek tertentu dalam pendidikan yang menjadi bahan perbincangan umum. Meningkatkan profesionalisme dalam core business perguruan iaitu pelaksanaan pengajaran pembelajaran harus dikira sebagai tanggungjawab utama. Oleh itu, para pendidik dicadangkan menyesuaikan struktur pembelajaran koperatif dalam aktiviti dalam dan luar bilik darjah  agar pembelajaran berlangsung dengan aktif, seronok di samping meneroka unsur kerjasama positif, unsur ketelusan, unsur pengdemokrasian dan unsur saling berinteraksi dalam pembelajaran.

1 comment:

  1. Siti Zubaidah - Guru5 August 2012 at 20:04

    Bagaimana untuk menjalankan kaedah ini dalam kelas yang besar dan mempunyai ruang yang terhad ?

    ReplyDelete