Oleh
Hj Zohari Muda
Pensyarah Cemerlang
Sains
Jabatan Sains
Institut Pendidikan Guru
Kampus Kota Bharu,
Pengkalan Chepa,
Kelantan.
Tahun 2010
PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN SAINS
MEMUPUK PENCAPAIAN DALAM
BIDANG SAINS : KAJIAN KES DI SEKOLAH KEBANGSAAN BAHAGIA, KUALA KRAI, KELANTAN
Oleh
Hj Zohari Muda
Pensyarah Cemerlang Sains
Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu
1.0 PENDAHULUAN
Persekitaran pembelajaran yang kondusif
adalah satu daripada keperluan dalam mempastikan kecemerlangan pencapaian dalam
semua bidang akademik. Kajian ini adalah untuk
melihat hubungan antara persekitaran pembelajaran sains dengan pemupukan
minat murid dalam bidang sains di SK Bahgian, Kuala Krai Kelantan.
2.0 LATAR BELAKANG SK BAHAGIA ,
KUALA KRAI
Setiap IPGM mempunyai sekolah angkat pedalaman
masing-masing. Hal ini sejajar dengan hasrat
Kementerian pelajaran Malaysia
bagi merapatkan jurang pendidikan
antara sekolah bandar dan sekolah luar Bandar. Sehubungan itu, IPGM Kampus Kota
Bharu telah memilih SK Bahagian, Kuala Krai sebagai sekolah angkat pedalaman.
SK Bahagia, Kuala Krai adalah sebuah sekolah pesisir sungai yang terletak
kurang lebih 135 km dari bandar Kota Bharu. Perjalanan dari Kota Bharu selama 1
½ jam menaiki kereta, menaiki bot selama 45 minit dan kemudiannya berjalan kaki
atau menumpang motorsikal atau lori sejauh 3 km. Rata-rata polupasi penduduk Kg
Bahagia dan sekitarnya yang menghantar anak mereka belajar di SK Bahagia
berpekerjaan sebagai penoreh getah dengan tahap pendidikan ibubapa yang rendah.
IPG Kampus Kota Bharu diamanahkan untuk meningkatkan kecemerlangan akademik
UPSR SK Bahgia, dan saya telah dilantik sebagai penyelaras kecemerlangan Sains
UPSR SK Bahagia.
3.0 PERMASALAHAN KAJIAN
Pencapaian
murid di sekolah pedalaman adalah bergantung kepada para guru dan para guru di
SK Bahagia pula adalah terdiri dari para guru permulaan yang kurang pendalaman
dalam pengajaran. Sekolah pedalaman juga ketinggalan dari segi
kemudahan-kemudahan pembelajaran kondusif, khususnya dalam mata pelajaran
sains. Pencapaian mata pelajaran sains UPS R
di sekolah pedalaman adalah amat merosot, khsusnya di pedalaman negeri
Kelantan.
Selaku Pensyarah Cemerlang yang terlibat secara langsung
dalam meningkatkan kecemerlangan di SK Bahagia, saya telah berbincang dengan
Guru Besar, Penolong Kanan Pentadbiran (Akademik), Ketua Panitia Sains dan guru
mata pelajaran sains untuk mewujudkan satu persekitaran pembelajaran sains
secara komprehensif, kondusif dan menyeluruh bagi mewujudkan minat belajar
sains di kalangan para murid.
4.0 OBJEKTIF
KAJIAN
Objektif kajian ini adalah untuk ;
4.1 melihat hubungan antara Persekitaran Pembelajaran Sains
dengan pencapaian murid dalam bidang
sains UPSR SK Bahagia.
4.2 melihat hubungan antara minat belajar sains di kalangan
murid dengan pembentukan persekitaran Pembelajaran Sains di SK Bahagia.
5.0 KERANGKA KONSEPTUAL KAJIAN
Kerangka Konseptual kajian adalah merujuk Rajah di bawah
yang melibatkan satu penggabungan antara pengajaran dan pembelajaran sains
secara formal dan tidak formal dalam mempastikan kecemerlangan mata pelajaran
sains di SK Bahagia.
Rajah 7.0 : Kerangka Konseptual Kajian Persekitaran
Pembelajaran Sains,
SK
Bahagia
6.0 PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN SAINS
Persekitaran Pembelajaran Sains (PPS )
ditakrifkan sebagai satu persekitaran dalam pengajaran dan pembelajaran sains
yang diwujudkan samada di sekolah atau di rumah bagi mewujudkan minat dan
motivasi para murid untuk belajar mata pelajaran sains secara tekun dan
bersungguh-sungguh dengan objektif akhirnya mencapai keputusan peperiksaan yang
baik.
Persekitaran Pembelajaran Sains seperti kemudahan Sudut Sains,
Taman Sains, Pusat Sumber Sains, Pusat Penerokaan Kendiri Sains (Self Acess
Learning), Klinik Sains, Bicara Tokoh Sains dan Bank Soalan Sains amat kurang
diberi perhatian di sekolah pedalaman. Pengajaran gurulebih bertumpu kepada
kaedah pengajaran berpabdukan buku teks semata-mata tanpa mengambil kira faktor
pesekitaran pembelajaran sains secara menyeluruh.
6.1 Sudut
Sains
Sudut Sains ialah satu sudut yang
disediakan di papan kenyataan belakang kelas dimanfaatkan dengan sumber-sumber
maklumat pembelajaran sains. Ruangan suudut Sains ini akan dipenuhi dengan
tampalan surat
khabar dan lain-lain bahan pembelajaran yang sesuai. Satu jadual bertugas
secara bergilir-gilir setiap minggu diwujudkan oleh guru sains kelas tersebut.
6.2 Taman
Sains
Taman Sains ialah taman herba dan flora
yang diwujudkan secara bersama-sama oleh murid dengan bimbingan guru sains dan
pekerja am sekolah. Taman Sains ini merupakan suatu taman rehat yang boleh
dimanfaatkan oleh murid pada waktu petang untuk mengulangkaji pelajaran.
6.3 Pusat
Sumber Sains
Pusat Sumber Sains merujuk kepada satu
sudut dalam Pusat Sumber Sk Bahagia yang dikhususkan kepada buku-buku sains
yang meliputi buku-buku bacaan tambahan, buku-buku ulangkaji, buku-buku soal
jawab mata pelajaran sains. Sudut ini dilabelkan bagi menarik minat para murid.
6.4 Pusat
Penerokaan Kendiri Sains
Pusat Penerokaan Kendiri Sains merupakan
satu pusat akses kendiri para murid menggunakan kemudahan computer dan jaringan
internet yang disediakan oelh pihak sekolah. Pusat ekses kendiri sains ini
berpusat di Makmal Komputer Sk Bahagia. Para
murid dengan panduan para guru akan dididik untuk mengakses portal-portal
pendidikan sains yang bersesuaian bagi mencari informasi sains dan bagi menarik
minat mereka terhadap mata pelajaran sains.
6.5 Klinik
Sains
Klinik Sains merujuk kesediaan guru
meluangkan masa mereka pada waktu rehat selama dua hari seminggu iaitu pada
hari Isnin dan Rabu di kantin sekolah bagi menjawab semua soalan berkaitan
sains yang diajukan oleh murid.
6.6 Bicara
Tokoh Sains
Bicara tokoh sains ialah program
motivasi berterusan yang disediakan secara berkala dan berjadual dengan membawa
tokoh sains seperti penceramah sains, guru cememerlang sains dari Pejabat
Pendidikan Daerah atau jemputan khas yang dirasakan perlu dan sesuai. Program ini diadakan sebulan sekali dengan member fokus
kepada murid tahun 4, 5 dan 6. Antara tokoh yang dibawa ialah Datuk Dr Syeikh
Mudzafar Shukor (Angkasawan Negara), anak kelahiran Kg Bahagia yang menjadi
Jurutera di Kuala Lumpur, Pegawai Sains dari JPN dan juga pegawi sains dari PPD.
Datuk Syeikh
Mudzafar Shukor di bawa ke SK Bahagia semata-mata untuk meningkatkan motivasi
sains para murid. Semua murid tahun 6 SK Bahagia diberi peluang untuk bersoal
jawab dengan Datuk Syeikh Mudzafar tentang pengalamannya di angkasa lepas.
Masing-masing murid menyatakan keseronokan mereka bertanya soalan kepada Datuk Syeikh
Mudzafar.
6.7 Bank
Soalan Sains
Bank Soalan Sains merujuk kepada koleksi
soalan-soalan UPSR mata pelajaran sains yang disediakan oleh Panitia Sains SK
Bahagia. Soalan ini dikumpulkan mengikut tahun dan juga melibatkan
soalan-soalan percubaan dari sekolah-sekolah elit di Kota Bharu dan di luar
Kelantan. Para murid tahun 6, boleh pada
bila-bila meminjam soalan-soalan tersebut untuk tujuan ulangkaji.
7.0 PRESTASI
2009 SEBAGAI SUATU PENILAIAN PROGRAM
PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS , SK
BAHAGIA
Prestasi UPSR 2008 dijadikan sebagai prestasi asas dengan
peratus kelulusan adalah sebanyak 80 peratus. Setelah Persekitaran Pembelajaran
Sains di perkenalkan, prestasi UPSR 2009 memperlihatkan kenaikan sebanyak 13.3
peratus, kepada 93.3 peratus. Manakala keputusan 2010 diharapkan member
keputusan yang lebih baik.
Tahun
|
A
|
B
|
C
|
Bilangan
Lulus
|
Bilangan
Gagal
|
Peratus
Lulus
|
Bilangan
Calon
|
2008
(Sebenar)
|
1
|
6
|
17
|
24
|
7
|
80.0
%
|
31
|
2009
(Sebenar)
|
1
|
12
|
15
|
28
|
2
|
93.3
%
|
30
|
2010
(Target)
|
11
|
7
|
13
|
31
|
0
|
100
%
|
31
|
JADUAL 1 : Keputusan Mata Pelajaran Sains UPSR 2008 dan
2009,
SK Bahagia
8.0 KAJIAN
MINAT MURID TERHADAP PEMBELAJARAN SAINS MELALUI
PROGRAM
PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS, SK BAHAGIA
Soalan 1 : Adakah anda semakin minat belajar sains pada
tahun ini (2009)
berbanding
pada tahun lepas (2008)
Minat
/ Sikap
|
Bilangan
Murid
|
Semakin
Minat
|
27
|
Sama
Sahaja
|
3
|
Bertambah
Berkurang Minat
|
0
|
Tidak
Pasti
|
0
|
JUMLAH
|
30
|
JADUAL 2 : Minat Murid Tahun Enam 2009
terhadap pembelajaran sains
kesan Program Persekitaran Pembelajaran
Sains
Berdasarkan kajian, semua murid menyatakan minat terhadap
mata pelajaran sains kedan daripada Program Persekitaran Pembelajaran Sains
dengan seramai 27 orang murid menyatakan semakin bertambah minat mempelajari
mata pelajaran sains.
Soalan 2 : Sila tandakan Program yang paling mambantu
menambah minat
anda kepada mata pelajaran sains
Minat
/ Sikap
|
Paling
Minat
|
Minat
Kedua
|
Minat
Ketiga
|
Susut
Sains
|
2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
4
|
|
Pusat
Sumber Sains
|
1
|
3
|
3
|
Pusat
Akses Kendiri Sains
|
3
|
14
|
2
|
Klinik
Sains
|
2
|
4
|
3
|
Bicara
Tokoh Sains
|
18
|
2
|
3
|
Bank
Soalan Sains
|
3
|
3
|
12
|
JUMLAH
|
30
|
30
|
30
|
JADUAL 3 : Senarai Minat Murid Tahun Enam 2009 Berasaskan
Program
Pembelajaran Sains
Daripada tiga pilihan utama, didapati seramai 18 orang
murid menyatakan bahawa Bicara Tokoh Sains paling diminati. Hal ini mungkin
disebabkan oleh kehadiran YBhg Datuk Dr Syeikh Mudzafar Shukor yang meluangkan
masa dan bermesra dengan mereka. Pilihan kedua ialah Pusat Akses Kendiri Sains
dan pilihan ketiga ialah bank soalan sains.
Hal ini
menunjukkan bahawa minat para murid untuk mempelajari mata pelajaran sains
semakin meningkat dengan kemujudan Program Persekitaran pembelajaran Sains.
9.0 PENUTUP
Hasil daripada Program Persekitaran Pembelajaran Sains,
para murid dilihat semakin minat untuk mempelajari mata pelajaran sains. Semoga
keputusan UPSR 2010 yang akan diumumkan nanti akan menunjukkan hasil yang lebih
baik.
10.0 BIBLIOGRAFI
Abdullah Mohd. Noor. 1986. Cabaran
Profesionalisme Perguruan. Seminar Pendidikan Kebangsaan. Fakulti Pendidikan,
Universiti Kebangsaan Malaysia .
Bangi.
Ismail Jusoh, dan
Zuraida Ismail. 1996. Sikap dan Keyakinan Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap
Pengajaran Sains. Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains dan
Matematik. Bangi.
Mah, C. L. 2000.
Keperluan Profesional di Kalangan Guru-Guru Sains Sekolah Rendah di Daerah
Kemaman dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Berterusan. Latihan Ilmiah.
Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia .
Mohamed Rahmat, Abdul
Ghaffar Md. Noor, dan Arbain Subki. 1995. Kajian Keperluan Latihan Guru-Guru
Sains dan Pentadbir Sekolah Rendah Bahagian Bintulu, Sarawak .
Projek Penyelidikan Peruntukan Agensi Pusat 1995. Bahagian Pendidikan Guru,
KPM.
Noor Anisah Mahmudin.
2000. Masalah Pengajaran Sains KBSR di Sekolah-sekolah Rendah di Daerah Hulu
Selangor. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia .
Samsiah Shafii. 1999.
Satu Tinjauan Terhadap Pengajaran Sains UPSR. Latihan Ilmiah. Universiti
Kebangsaan Malaysia .
Shaiful Anuar Mohamad
Zamin. 1998. Pendidikan Sains KBSR: Satu Kajian Tentang Masalah Pengajaran di Sekolah-sekolah
Rendah di Negeri Perak. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia .
Tamby Subahan Mohd.
Meerah 1999. Dampak Penyelidikan Pembelajaran Sains Terhadap Perubahan
Kurikulum. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia .
No comments:
Post a Comment