Apa yang dimaksudkan dengan konstruktivisme?
Konstruktivisme adalah suatu proses pembelajaran
yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda seseorang murid.
Konstruktivisme juga merupakan satu kepercayaan
bahawa pembelajaran bermula daripada pengetahuan dan pengalaman yang
tersimpan dalam storan memori atau struktur kognitif murid.
Ilmu pengetahuan sebenarnya tidaklah boleh
dipindahkan daripada guru kepada murid seperti memindahkan barang dari satu
bekas kebekas yang lain. Seseorang murid itu perlu membina sesuatu pengetahuan
itu mengikut pengalaman masing-masing. Pembelajaran berlaku daripada hasil
usaha murid itu sendiri dan tidak mungkin berlaku dimana seseorang guru itu
boleh belajar untuk muridnya. Fikiran murid tidak akan menghadapi realiti yang
wujud secara terasing dalam persekitaran tetapi realiti yang diketahui oleh
murid adalah realiti yang dia bina sendiri. Sesungguhnya murid telah pun
mempunyai satu set idea dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap
persekitaran mereka.
Dalam proses membantu murid membina atau menerima
sesuatu idea atau konsep baru, guru perlulah mengambil kira struktur kognitif
yang sedia ada pada mereka atau apa yang dikatakan sebagai pengetahuan sedia
ada murid. Apabila maklumat baru telah dapat disesuaikan dan diterima untuk
dijadikan pegangan kuat mereka, barulah suatu kerangka baru tentang sesuatu
Iimu Pengetahuan itu dapat dibina. Proses inilah yang dinamakan sebagai
Konstruktivisme.
Rutherford dan Ahlgren berpendapat bahawa murid
mempunyai idea mereka sendiri tentang hampir semua pekara, di mana ada yang
betul dan ada yang salah. Jika kefahaman dan miskonsepsi ini dibiarkan atau
tidak diperbetulkan dengan baik, kefahaman dan pegangan asal mereka itu akan
tetap kekal.
John Dewey menguatkan lagi teori konstruktivisme ini
dengan mengatakan bahawa pendidik yang cekap harus melaksanakan pengajaran dan
pembelajaran sebagai proses menyusun atau membina pengalaman secara berterusan.
Beliau juga menekankan kepentingan penyertaan murid di dalam setiap aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
Apakah peranan guru dalam pengajaran dan
pembelajaran yang berasaskan Pendekatan Konstruktivisme?
Dari perspektif epistemologi yang disarankan dalam
konstruktivisme peranan guru akan berubah. Perubahan akan berlaku dalam teknik
pengajaran dan pembelajaran, penilaian, penyelidikan dan cara melaksanakan
kurikulum. Perspektif ini akan mengubah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang
menumpu kepada kebolehan murid meniru dengan tepat apa yang disampaikan oleh
guru kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpukan kepada kebolehan
murid membina konsep berdasarkan kepada pengalaman yang aktif. Ia juga akan
mengubah tumpuan penyelidikan daripada pembinaan model daripada kaca mata guru
kepada pembinaan idea atau konsep daripada pengalaman murid. Perubahan juga
dapat dilihat daripada pengajaran secara deduktif
kepada pengajaran secara induktif.
Pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan
konstruktivisme mementingkan guru dan murid memainkan peranan yang saling
bersandar diantara satu sama lain.
PERANAN GURU
PERANAN MURID
1. Guru tidak menganggap bahawa minda Murid
tidak mengangap guru
sebagai
murid
adalah seperti tin kosong yang
pembekal maklumat tetapi
sebagai salah
perlu
diisikan dengan fakta dan pengeta satu
sumber pengetahuan untuk membantu
-huan
baru.
mereka mencari maklumat dan menggalak-
-kan mereka berfikir dan berkomunikasi.
2. Guru berperanan sebagai seorang Murid bertanggungjawab terhadap segala
fasilitator dan pembimbing.
usaha untuk mencari pelbagai cara untuk
memproses maklumat dan menyelesaikan
masalah.
3. Guru berperanan sebagai pengurus bilik Murid
berdisiplin dalam membuat keputu
darjah
untuk menangani hal-hal disiplin
-san sendiri untuk melibatkan
diri dalam
murid
dengan sempurna.
aktiviti pembelajaran.
Apakah ciri-ciri guru konstruktivisme?
Diantara ciri-ciri guru konstruktivisme adalah
seperti berikut:
1. sentiasa memberi galakan dan boleh menerima
pandangan, pendapat serta inisiatif pelajar.
2.
menggunakan data dan maklumat asal yang belum diproses serta menggunakan
bahan-bahan yang membawa kearah kemahiran manipulatif, interaktif dan kemahiran
fizikal.
3. dalam membuat rangka kerja, biasanya menggunakan
terminologi kognitif seperti pengkelasan, analisis, meramal dan merekacipta.
4. memberi peluang kepada pelajarnya berinteraksi
untuk menghidupkan suasana pengajaran dan pembelajaran, menukar arahan dalam
strategi dan mengubahsuai isi pelajaran.
5. mengenalpasti kefahaman murid terhadap sesuatu
konsep terlebih dahulu sebelum kefahamannya dikongsikan.
6.
menggalakkan pelajar-pelajarnya untuk berdialog , samaada dengan guru
atau sesama mereka.
7.
menggalakkan penggunaan kaedah inkuari dikalangan pelajar dengan
mengemukakan soalan yang menekankan kemahiran berfikir, “open-ended questions”
dan menggalakkan pelajar untuk mengemukakan soalan sesama sendiri.
8. melihat
dan mengambil kira perkembangan respon pelajar diperingkat awal.
9. mengikat pelajar melalui pengalaman yang mungkin tidak sama dengan hipotesis asalnya
dan ini akan menimbulkan perbincangan.
10. memberi masa yang cukup selepas sesuatu soalan
dikemukakan.
11. memperuntukkan masa yang sesuai untuk pelajar
membina hubungan dan mewujudkan “metaphors”.
12. melatih keinginan semulajadi pelajar melalui
kekerapan penggunaan model kitaran pembelajaran.
Apakah strategi yang perlu digunakan?
Strategi yang perlu digunakan oleh seorang guru yang
mengamalkan pendekatan konstruktivisme dalam pengajarannya bolehlah dirujuk
kepada peta konsep dibawah.
No comments:
Post a Comment