Thursday 12 July 2012

PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS MEMUPUK PENCAPAIAN DALAM BIDANG SAINS PELAJAR PRIBUMI: KAJIAN KES DI SK ORANG ASLI GUA MUSANG, KELANTAN


Oleh


Hj Zohari Muda
Pensyarah Cemerlang Sains
Mohammad Shukeri Hamzah Ph.D

















Jabatan Sains
Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu,
Pengkalan Chepa, Kelantan.
Tahun 2011




PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS
MEMUPUK PENCAPAIAN DALAM BIDANG SAINS PELAJAR PRIBUMI:
KAJIAN KES DI SK ORANG ASLI GUA MUSANG, KELANTAN

Oleh

Hj Zohari Muda1,Mohammad Shukeri Hamzah2
Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu

ABSTRAK

Kajian ini adalah untuk  melihat hubungan antara persekitaran pembelajaran sains serta pemupukan minat murid dalam bidang sains dengan pencapaian murid dalam subjek sains di SK Kuala Betis, Gua Musang Kelantan.Setelah Persekitaran Pembelajaran sains di perkenalkan prestasi matapelajaran sains memperlihatkan kenaikan sebanyak lapan peratus bagi ujian ULBS, manakala peningkatan sebanyak 13 peratus dalam ujian UPSR.Bagi pemupukan minat pula didapati 78% pelajar semakin minat terhadap matapelajaran sains setelah diperkenalkan Program Persekitaran pembelajaran Sains manakala program Sudut Sains serta bicara Tokoh Sains adalah antara program yang paling diminati.

Kata Kunci: hubungan persekitaran pembelajaran sains,pemupukan minat,pencapaian sains

































0.0       PENDAHULUAN

      Persekitaran pembelajaran yang kondusif adalah satu daripada keperluan dalam mempastikan kecemerlangan pencapaian dalam semua bidang akademik. Kajian ini adalah untuk  melihat hubungan antara persekitaran pembelajaran sains dengan pemupukan minat murid dalam bidang sains di SK Kuala Betis, Gua Musang Kelantan.

Overview picture

           




1.0      LATAR BELAKANG SK KUALA BETIS GUA MUSANG

IPG Kampus Kota Bharu telah memilih SK  Kuala Betis Gua Musang, sebagai sekolah angkat pedalaman. SK Kuala Betis adalah sebuah sekolah pesisir sungai yang terletak kurang lebih 20 km dari bandar Gua Musang. Perjalanan dari Kota Bharu selama 3 jam menaiki kereta, Ia nya telah ditubuhkan secara tidak rasmi sebelum tahun 1960 lagi hasil permuafakatan dikalangan pihak tertentu yang perihatin terhadap kepentingan pendidikan.Era perubahan sekolah ini bermula pada 1 Januari 1985 apabila KPM mengambilalih sekolah dari JHEOA. Rata-rata populasi penduduk Kg Kuala Betis dan sekitarnya yang menghantar anak mereka belajar di SK Kuala Betis Gua Musang.Hingga hari ini 80% daripada murid murid sekolah ini terdiri daripada murid Orang Asli bangsa Temiar  dengan tahap pendidikan ibubapa yang rendah. IPG Kampus Kota Bharu diamanahkan untuk meningkatkan kecemerlangan akademik SK Kuala Betis, supaya ’Mahligai di dalam Rimba” ini sama gah dengan sekolah-sekolah lain yang terletak di bandar.

2.0      PERMASALAHAN KAJIAN

     Pencapaian murid di sekolah pedalaman adalah bergantung kepada para guru dan para guru di SK Kuala Betis Gua Musang pula adalah terdiri dari para guru permulaan yang kurang pengalaman dalam pengajaran. Sekolah pedalaman juga ketinggalan dari segi kemudahan-kemudahan pembelajaran kondusif, khususnya dalam mata pelajaran sains. Pencapaian mata pelajaran sains UPSR di sekolah pedalaman adalah amat merosot, khususnya di pedalaman Negeri Kelantan.
Selaku Pengkaji yang terlibat secara langsung dalam meningkatkan kecemerlangan mata pelajaran sains di SK Kuala Betis Gua Musang, saya telah berbincang dengan Guru Besar, Penolong Kanan Pentadbiran (Akademik), Ketua Panitia Sains dan guru mata pelajaran sains untuk mewujudkan satu persekitaran pembelajaran sains secara komprehensif, kondusif dan menyeluruh bagi mewujudkan minat belajar sains di kalangan para murid.




3.0       OBJEKTIF KAJIAN

Objektif kajian ini adalah untuk ;
3.1  Melihat hubungan antara Persekitaran Pembelajaran Sains dengan  pencapaian murid dalam bidang sains UPSR SK Kuala Betis Gua Musang.
3.2  Melihat hubungan antara minat belajar sains di kalangan murid dengan pembentukan persekitaran Pembelajaran Sains di SK Kuala Betis Gua Musang.


4.0     SOROTAN LITERATUR

Mengikut Ismail Jusoh, dan Zuraida Ismail. (1996) terdapat segelintir murid yang menggunakan alasan bahawa belajar itu amat sukar untuk difahami. Memang betul dalam proses pembelajaran pelbagai kesukaran dan kesusahan akan dihadapi. Menghafal sifir, menghafal formula, mengingati fakta, mencari bahan isi karangan, melakar peta minda, menyelesai masalah matematik dan sebagainya adalah sukar. Walau bagaimanapun murid-murid harus ingat apa sahaja yang dilakukan itu sukar jika tidak dilatih dengan kaedah-kaedah tertentu. Seorang anak kecil amat sukar untuk berjalan tanpa bimbingan dan kaedah yang tertentu yang dilakukan oleh ibu bapa mereka.
    Faktor masa menurut Noor Anisah Mahmudin. (2000) juga penting kerana ianya berjalan dengan begitu pantas tanpa disedari. Oleh itu rugilah bagi mereka yang tidak peka terhadap perjalanan masa. Untuk mengelakkan kita menjadi rugi maka seseorang murid harus membuat perancangan masa untuk mengatur aktiviti harian agar ia dapat dipenuhi dengan lebih bermakna. Jadual waktu belajar di rumah, jadual aktiviti kokurikulum, jadual untuk aktiviti rekreasi harus dibina, dipatuhi dan dilaksanakan dengan sepenuhnya tanpa bertangguh-tangguh. Sifat bertangguh-tangguh seperti bertangguh untuk membuat kerja rumah, bertangguh untuk belajar, bertangguh untuk bertanya adalah diantara punca kepada pembaziran masa. Akhirnya semua kerja tidak beres dan istilah kesuntukan masa dijadikan alasan kegagalan dalam melaksanakan sesuatu tugasan.
    Allah mencipta manusia untuk mencapai kejayaan. Oleh itu sejak kecil kita dilahirkan sudah difitrahkan oleh Allah iaitu kebolehan atau potensi untuk digunakan sebagai penentu kejayaan. Kebolehan dan potensi ini harus diterokai, dicungkil dan diusaha dengan penuh keyakinan untuk mendapatkan hasilnya Samsiah Shafii. (1999) Keyakinan merupakan tenaga dalaman yang mampu menjana minda dan menggerak segala anggota untuk berusaha mencapai apa yang diingini. Seseorang yang tidak yakin terhadap dirinya akan sentiasa mengalah, tidak mahu mengambil bahagian secara aktif dalam sebarang aktiviti serta mudah berputus asa, selalu meyindiri kerana beranggapan dirinya hina jika dibandingkan dengan orang lain.

5.0       KERANGKA KONSEPTUAL KAJIAN

Kerangka Konseptual kajian adalah merujuk Rajah di bawah yang melibatkan satu penggabungan antara pengajaran dan pembelajaran sains secara formal dan tidak formal dalam mempastikan kecemerlangan mata pelajaran sains di SK Gua Musang.



    Rajah 7.0 :  Kerangka Konseptual Kajian Persekitaran Pembelajaran Sains,      
                            SK Kuala Betis Gua Musang


6.0       PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS

Persekitaran Pembelajaran Sains (PPS) ditakrifkan sebagai satu persekitaran dalam pengajaran dan pembelajaran sains yang diwujudkan samada di sekolah atau di rumah bagi mewujudkan minat dan motivasi para murid untuk belajar mata pelajaran sains secara tekun dan bersungguh-sungguh dengan objektif akhirnya mencapai keputusan peperiksaan yang baik.
Persekitaran Pembelajaran Sains seperti kemudahan Sudut Sains, Taman Sains, Pusat Sumber Sains, Pusat Penerokaan Kendiri Sains (Self Acess Learning), Klinik Sains, Bicara Tokoh Sains dan Bank Soalan Sains amat kurang diberi perhatian di sekolah pedalaman. Pengajaran gurulebih bertumpu kepada kaedah pengajaran berpabdukan buku teks semata-mata tanpa mengambil kira faktor pesekitaran pembelajaran sains secara menyeluruh.

6.1 Sudut Sains

Sudut Sains ialah satu sudut yang disediakan di papan kenyataan belakang kelas dimanfaatkan dengan sumber-sumber maklumat pembelajaran sains. Ruangan sudut Sains ini akan dipenuhi dengan tampalan surat khabar dan lain-lain bahan pembelajaran yang sesuai. Satu jadual bertugas secara bergilir-gilir setiap minggu diwujudkan oleh guru sains kelas tersebut.

6.2 Taman Sains

Taman Sains ialah taman herba dan flora yang diwujudkan secara bersama-sama oleh murid dengan bimbingan guru sains dan pekerja am sekolah. Taman Sains ini merupakan suatu taman rehat yang boleh dimanfaatkan oleh murid pada waktu petang untuk mengulangkaji pelajaran.

6.3 Pusat Sumber Sains

Pusat Sumber Sains merujuk kepada satu sudut dalam Pusat Sumber SK Kuala Betis Gua Musangyang dikhususkan kepada buku-buku sains yang meliputi buku-buku bacaan tambahan, buku-buku ulangkaji, buku-buku soal jawab mata pelajaran sains. Sudut ini dilabelkan bagi menarik minat para murid.

6.4 Pusat Penerokaan Kendiri Sains

Pusat Penerokaan Kendiri Sains merupakan satu pusat akses kendiri para murid menggunakan kemudahan computer dan jaringan internet yang disediakan oelh pihak sekolah. Pusat ekses kendiri sains ini berpusat di Makmal Komputer SK Kuala Betis Gua Musang. Para murid dengan panduan para guru akan dididik untuk mengakses portal-portal pendidikan sains yang bersesuaian bagi mencari informasi sains dan bagi menarik minat mereka terhadap mata pelajaran sains.

6.5 Klinik Sains

Klinik Sains merujuk kesediaan guru meluangkan masa mereka pada waktu rehat selama dua hari seminggu iaitu pada hari Isnin dan Rabu di kantin sekolah bagi menjawab semua soalan berkaitan sains yang diajukan oleh murid.

6.6 Bicara Tokoh Sains

Bicara tokoh sains ialah program motivasi berterusan yang disediakan secara berkala dan berjadual dengan membawa tokoh sains seperti penceramah sains, guru cememerlang sains dari Pejabat Pendidikan Daerah atau jemputan khas yang dirasakan perlu dan sesuai. Program ini diadakan sebulan sekali dengan member fokus kepada murid tahun 4, 5 dan 6. Antara tokoh yang dibawa ialah  anak kelahiran Kg Kuala Betis yang menjadi Jurutera di Kuala Lumpur, Pegawai Sains dari JPN dan juga pegawai sains dari PPD.

6.7 Bank Soalan Sains

Bank Soalan Sains merujuk kepada koleksi soalan-soalan UPSR mata pelajaran sains yang disediakan oleh Panitia Sains SK Kuala Betis Gua Musang. Soalan ini dikumpulkan mengikut tahun dan juga melibatkan soalan-soalan percubaan dari sekolah-sekolah elit di Kota Bharu dan di luar Kelantan. Para murid tahun 5, boleh pada bila-bila meminjam soalan-soalan tersebut untuk tujuan ulangkaji.

7.0       PRESTASI 2010 SEBAGAI SUATU PENILAIAN PROGRAM
PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS, SK Kuala Betis GUA MUSANG

Prestasi UPSR 2009 dijadikan sebagai prestasi asas dengan peratus kelulusan adalah sebanyak 80 peratus. Setelah Persekitaran Pembelajaran Sains di perkenalkan, prestasi UPSR 2010 memperlihatkan kenaikan sebanyak 13.3 peratus, kepada 93.3 peratus. Manakala keputusan 2011 diharapkan member keputusan yang lebih baik.
Tahun
A
B
C
Bilangan Lulus
Bilangan Gagal
Peratus Lulus
Bilangan Calon
2009
(Sebenar)
1
6
17
24
7
80.0 %
31
2010
(Sebenar)
1
12
15
28
2
93.3 %
30
2011
(Target)
11
7
13
31
0
100 %
31
JADUAL 1 :  Keputusan Mata Pelajaran Sains UPSR 2008 dan 2009,                 
                         SK Kuala Betis Gua Musang

Ujian Prestasi 2011
Prestasi Ujian 1 (ULBS) 2011 dijadikan sebagai prestasi asas dengan peratus kelulusan adalah sebanyak 82 peratus. Setelah Persekitaran Pembelajaran Sains di perkenalkan, prestasi Ujian 2(ULBS 2)  2011 memperlihatkan kenaikan sebanyak 8  peratus, kepada 90 peratus.

8.0       KAJIAN MINAT MURID TERHADAP PEMBELAJARAN SAINS MELALUI  
           PROGRAM PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SAINS, SK GUA MUSANG

  Sepuloh soalan tentang minat pelajar terhadap mata pelajaran sains telah diajukan terhadap murid tahun lima menggunakan skala likert dan didapati keputusan adalah seperti dibawah

Minat / Sikap
Bilangan Murid
Semakin Minat
47
Sama Sahaja
8
Bertambah Berkurang Minat
2
Tidak Pasti
3
JUMLAH
60

      JADUAL 2 : Minat Murid Tahun Lima 2011 terhadap pembelajaran sains  
   kesan Program Persekitaran Pembelajaran Sains

Berdasarkan kajian, semua murid menyatakan minat terhadap mata pelajaran sains kesan daripada Program Persekitaran Pembelajaran Sains dengan seramai  47 orang murid menyatakan semakin bertambah minat mempelajari mata pelajaran sains.




Bahagian 2
            Sila tandakan Program yang paling mambantu menambah minat
 anda kepada mata pelajaran sains
Minat / Sikap
Paling Minat
Minat Kedua
Minat Ketiga
Sudut Sains
42
4
6
Taman Sains
2
4
8
Pusat Sumber Sains
2
6
6
Pusat Akses Kendiri Sains
   
     6

   28

4
Klinik Sains
4
8
6
Bicara Tokoh Sains
36
4
6
Bank Soalan Sains
6
6
24
JUMLAH
60
60
60
  JADUAL 2 : Senarai Minat Murid Tahun Lima Berasaskan Program 
                                 Pembelajaran Sains
Daripada tiga pilihan utama, didapati seramai 36 orang murid menyatakan bahawa Bicara Tokoh Sains paling diminati. Hal ini mungkin disebabkan oleh kehadiran tokoh yang berjaya yang merupakan jurutera anak tempatan yang meluangkan masa dan bermesra dengan mereka. Pilihan kedua ialah Pusat Akses Kendiri Sains dan pilihan ketiga ialah bank soalan sains.
            Hal ini menunjukkan bahawa minat para murid untuk mempelajari mata pelajaran sains semakin meningkat dengan kemujudan Program Persekitaran pembelajaran Sains.

9.0       PENUTUP

Hasil daripada Program Persekitaran Pembelajaran Sains, para murid dilihat semakin minat untuk mempelajari mata pelajaran sains. Pelajar Pribumi amat dahagakan pembelajaran berbentuk praktikal atau ”hands-on”yang memberikan gambaran jelas serta relevan dengan kehidupan seharian mereka.Halangan pembelajaran sains yang wujud dapat dipecahkan dengan mempelbagaikan kaedah pembelajaran serta menambahkan minat pelajar.Semoga keputusan UPSR 2011 yang akan diumumkan nanti akan menunjukkan hasil yang lebih baik.


10.0      BIBLIOGRAFI


Abdullah Mohd. Noor. 1986. Cabaran Profesionalisme Perguruan. Seminar Pendidikan Kebangsaan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi.

Ismail Jusoh, dan Zuraida Ismail. 1996. Sikap dan Keyakinan Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pengajaran Sains. Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains dan Matematik. Bangi.

Mah, C. L. 2000. Keperluan Profesional di Kalangan Guru-Guru Sains Sekolah Rendah di Daerah Kemaman dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Berterusan. Latihan Ilmiah. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mohamed Rahmat, Abdul Ghaffar Md. Noor, dan Arbain Subki. 1995. Kajian Keperluan Latihan Guru-Guru Sains dan Pentadbir Sekolah Rendah Bahagian Bintulu, Sarawak. Projek Penyelidikan Peruntukan Agensi Pusat 1995. Bahagian Pendidikan Guru, KPM.

Noor Anisah Mahmudin. 2000. Masalah Pengajaran Sains KBSR di Sekolah-sekolah Rendah di Daerah Hulu Selangor. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Samsiah Shafii. 1999. Satu Tinjauan Terhadap Pengajaran Sains UPSR. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Shaiful Anuar Mohamad Zamin. 1998. Pendidikan Sains KBSR: Satu Kajian Tentang Masalah Pengajaran di Sekolah-sekolah Rendah di Negeri Perak. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Tamby Subahan Mohd. Meerah 1999. Dampak Penyelidikan Pembelajaran Sains Terhadap Perubahan Kurikulum. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

1 comment:

  1. Satu kajian yang membantu, mungkin guru di pedalaman boleh mengaplikasikannya semasa dalam sesi pengajaran.

    ReplyDelete